PRIMER, AVEDON


Richard Avedon ha estat sens dubte el millor fotògraf de la història de la seva especialitat, el retrat amb model. Un model o una model que trencà amb el hieratisme inexpressiu del qui posa, adoptant el sentiment al seu llenguatge fotogràfic.

Avedon era un mestre del retrat socialment compromès, que escalfà de valent la tensió artistico-política de l'època. Col·laborà a Nothing Personal (1968) en la lluita pels Drets Civils als Estats Units i en reportatges sobre les víctimes de la Guerra del Vietnam i posteriorment sobre la caiguda del mur de Berlin. Un artista burí de la societat americana un pont fotogràfic entre Dylan i Springsteen.

El prestigi aconseguit amb el seu treball en el món de la moda li dotà de la suficient autonomia per a realitzar un treball personal que té la seva culminació en una de les experiències més introspectives realitzades als Estats Units. In the American West és per Avedon el que Nebraska és per Springsteen, un treball singular, realista, trencador d'estereotips, una volatilització dels somni americà i de la terra promesa. L'obra de referència d'Avedon conté 752 retrats realitzats durant 10 anys a l'anomenat oest americà. Retrats de granjers, rodamóns, prostitutes, carnissers, venedors de cotxes de segona mà, realitzats amb gran format i amb llum natural però travessats pel prisma del fotògraf que despulla, una a una, les mirades dels personatges.

_

© Albert Carreras & Lourdes Rué, 2017. Amb la tecnologia de Blogger.