CAPA, POHORILLE i FRIEDMANN



Avui s’inaugura a Barcelona l’exposició Això és la guerra! Robert Capa en acció destinada a ser l’exposició fotogràfica de l’any a la capital catalana, almenys mediàticament. Les obres de Robert Capa “on tour” constant, una retrospectiva de l’enigma Taro i una pinzellada més que insuficient de la famosa maleta mexicana es podran veure al MNAC fins a finals de setembre. El personatge Robert Capa, un pseudoamericà creat per Ernö Friedmann i Gerda Taro per impulsar el negoci d’aquest col•lectiu de dos fotògrafs va provocar que les obres de la primera etapa no es puguin catalogar amb certesa si van ser fetes per un o altre (fins a la mort de Gerda Taro) però tot i això, han passat a ser les fotos de Robert Capa, el millor fotoreporter de la història, fundador de Magnum Photos i creador de la instantània al límit on “si la foto no era prou bona, era perquè no estaves prou a prop”. Evidentment l’exposició és ineludible, recomanable i imprescindible tot i que tampoc apareixen les set famoses instantànies realitzades per Capa a l’Espluga de Francolí el 25 d’octubre de 1938 i que mal catalogades s’han reproduït en multitud d’obres dedicades a Capa, la que més a la portada Capa: cara a cara seguida del brigadista de la portada de Soldados de Salamina. A raó d’un estudi sobre la figura de Robert Capa realitzat per l’escriptor i fotògraf alemany Nil Thraby, s’esmenà l’error comès en la catalogació d’una sèrie d’imatges captades aquell 25 d’octubre i localitzades per Capa a “Montblanc, prop de Barcelona”. Les fotografies havien estat fetes a l’hotel balneari Vil•la Engràcia de l’Espluga de Francolí que havia passat a mans del govern de la República durant la Guerra Civil en funcions d’hospital militar i que actualment és la seu de l’Alberg de Joventut Jaume I de la Generalitat de Catalunya. Un altre dia parlem de les set fotos de Capa a l’Espluga ja que el tema és prou interessant.

Pel que fa a la maleta mexicana, descoberta l’any passat a Mèxic, tampoc ens n’ofereixen gaire material (una foto i tres fulls de contactes) del total de les 126 pel•lícules recuperades. Segons consta està en estudi i acabarà conformant una propera exposició, a part de que mantenir la incertesa del descobriment és sempre una garantia d’èxit.

Tot i això, el que realment motiva de la mostra és l’exposició paral•lela de l’obra de Gerda Taro (Gerda Phorille). Tot i que sembla que la seva revalorització és una de les assignatures pendents de la història de la fotografia es queda com sempre en un segon plat paral•lel al gran Capa. Aprofito per recomanar el llibre Gerda Taro, fotógrafa de guerra de Fernando Olmeda on Taro és col•locada a l’alçada de Friedmann mentre van viure junts.

I ja que no ens les ensenyen a l'exposició us deixo un parell de links per gaudir de "La maleta Mexicana" i de les fotografies de Gerda Taro i de Robert Capa:

_

© Albert Carreras & Lourdes Rué, 2017. Amb la tecnologia de Blogger.