VISA POUR L'IMAGE 2010

Ahir va tancar les portes el 22è Festival Internacional VISA pour l'Image de Perpinyà. Vista l'enorme afluència de públic dels dos últims dies segur que ha estat un èxit a l'alçada de les exposicions presentades.


Perpinyà, una petita anarquia urbanística, és un lloc especial per a presentar-hi exposicions de fotografia en espais singulars, esglésies, convents, una anitga presó i petites sales on la decadència emmarca les fotografies presentades en formats molt clàssics. Bé, els fotògrafs ja tenen fama de ser amants de la decadència.

En un parell de dies vam poder veure amb calma i fent alguna cua totes les exposicions presentades dins el festival. Comencem per la que creiem millor, realitzada per Danielle i Olivier Föllmi, titulada La saviesa de la humanitat un tribut a l'herència espiritual del gènere humà. Sens dubte la que aconseguia una millor successió de fotografies hipnòtiques, transportant a cada imatge. Ens va agradar moltíssim (més quan l'exposició s'obria amb una clàssica imatge de la cascada d'Skogafoss a Islàndia). Abans vàrem poder gaudir (i patir) d'una treball fotoperiodístic de primer ordre realitzat per Hubert Fanthomme titulat Eloi, el nen bombolla una història singular, real i magníficament enfocada de l'Eloi, un nadó amb una malaltia genètica molt poc comuna i els seus primers mesos dins una bombolla per evitar la més mínima contaminació.


Dues retrospectives magnífiques, la primera de William Klein i la segona de William Albert Allard, s'encarregaren de dotar al conjunt de VISA de la qualitat i la categoria a la que ens té acostumats com si intentés esperonar a la resta d'exposicions a estar a l'alçada. I tot i que alguna fluixejava, vam sortir gratament sorpresos de la majoria amb punts magnífics com la mostra Pelegrinatges de Kazuyoshi Nomachi i l'excel·lent Perill a Bangkok d'Athit Perawongmetha.

El fotoperiodisme segueix el curs de l'any, els temes no s'inventen, es cobreixen i malauradament aquest any Haití hi tenia un paper més que destacat. De totes les obres i treballs on el drama de Port-au-Prince n'era protagonista calia destacar les fotografies de Roberto Schmidt i la mostra titulada Haití/Bangkok: de l'horror a la rebel·lió de Corentin Fohlen, guanyador del Premi Jove de la Vila de Perpinyà 2010.

L'atracció del festival era una llaminadura de foto de 18 metres d'alçada de Michael Nichols situada dins l'Eglise des Dominicans, però un dels treballs més ben travats de tot el festival estava realitzat per Andrea Star Reese. Iniciat el 2007, el projecte The Urban Cave mostra la vida d'homes i dones que viuen a Nova York en campaments de xavoles, una història enfocada no des de la indigència sinó des de la resistència, la dignitat i la seva determinació perseverant. Per cert, es pot veure on-line a: www.andreastarreese.com

L'any vinent tornarem.
Text i fotos: ©Albert Carreras

_

© Albert Carreras & Lourdes Rué, 2017. Amb la tecnologia de Blogger.