MASPONS AL MNAC

Finalment trobem una bona notícia pel que fa a la salvaguarda dels fons fotogràfics històrics catalans. El fotògraf Oriol Maspons i el Museu Nacional d'Art de Catalunya han signat un acord pel qual 1.500 fotografies realitzades entre els anys 50 i 80 del segle XX es dipositaran en qualitat d'obra d'art al MNAC. Aquest acord aconsegueix en aquest cas el que no va ser possible fa uns mesos amb el fons Centelles que va ser dipositat finalment fora de Catalunya, després d'una pèssima i lamentable gestió per part de les dues parts, la família Centelles i la Generalitat de Catalunya.

Oriol Maspons Casades (Barcelona, 1928) és un dels màxims representants de la fotografia de la nova avantguarda catalana. L'any 1951 va ingressar a l'Agrupació Fotogràfica de Catalunya, el 1955 es va traslladar a París, on hi va residir durant dos anys, i on va contactar amb ambients fotogràfics entre els que destacava el Club 30x40. L'any 1956 va organitzar una exposició de fotografia espanyola a París. Al tornar a Barcelona va entrar al consell de redacció d'AFAL, una de les més renovadores revistes de fotografia creada per J.M. Artero i C. Pérez Siquier, que es va convertir en referent del documentalisme de l'època. La seva visió més crítica es va presentar a través del seu article "Salonismo" on carregava amb duresa contra la dictadura estètica dels restrictius jurats de concursos que imposaven una fotografia superficial, ridícula i fora del seu temps. El 1958 va ser expulsat de l'Agrupació Fotogràfica de Catalunya. Es dedicà durant anys als camps del reportatge, el retrat, la moda i la publicitat en publicacions com la Gaceta Ilustrada, L'Oeil, Paris-Match, Boccaccio, Expression, Elle... Ha publicat una gran quantitat de llibres entre els que destaquen els editats per Lumen de la col·lecció "Palabra e imagen" Toreo de Salón (1962) amb Julio Ubiña i textos de Camilo José Cela, La Caza de la perdiz roja (1962), amb textos de Miguel Delibes i Poeta en Nueva York (1956) sobre poemes de Federico García Lorca. També és autor de Personajes de Compañía (1955) i Els barcelonins (1988) amb Colita i X. Miserachs. La seva obra, que en part ja estava dipositada al Museu Nacional d'Art de Catalunya, és des d'ahir ben protegida al lloc on li pertoca.



Fotos: © Oriol Maspons

_

© Albert Carreras & Lourdes Rué, 2017. Amb la tecnologia de Blogger.