FOTOPERIODISME YFROG

¿Quina és la diferència entre aquest twitt i aquest altre? Els dos contenen una informació tècnicament avalada amb una imatge, les dues fotografies estan preses pràcticament al mateix lloc i a la mateixa hora, els dos twitts parlen dels mateixos fets. La principal diferència és que la primera és (teòricament) una informació periodística perquè la signa un avatar d'un mitjà de comunicació i la segona no, ja que la signa un avatar d'una entitat.

Parlem de fotoperiodisme que és el què ens interessa. ¿Què ha de pensar un professional del fotoperiodisme al veure això? "Em compro una vespa i em dedico a repartir pizzes?".

Aquests dos twitts són un clar exemple de com la immediatesa rebenta la feina dels professionals de la imatge. És tot tan ràpid que no hi ha temps per seleccionar imatges que ens expliquin una història, simplement es "documenta" a velocitat terminal. Les fotografies del twitt de l'acamapdabcn són anònimes, les del Diari Ara, també. Ningú les signa, ningú se'n responsabilitza, ningú les tria, les discuteix o les analitza, són fetes amb un mòbil que no sabem ni qui el du. I després els professionals del periodisme es queixen dient allò de que "avui tothom és periodista" i que les informacions no es contrasten, quan ells mateixos es llancen pedres a la seva pròpia teulada actuant d'aquesta manera.

Sense títol, autor desconegut publicada a
Sense títol, autor desconegut publicada a

Les ànsies de l'immediatesa provoquen i provocaran molts errors i desprestigien un mitjà de comunicació que té la total necessitat d'avalar, contrastar i discutir si cal les seves fonts i optar (o no) per un producte de qualitat; i això ho sé jo que no he trepitjat mai cap facultat de periodisme, i ho dic perquè se'm pugui criticar ràpidament si n'hi ha ganes.

Però, ¿què passa quan poc a poc la informació es va desprofessionalitzant? Com pot ser que un mitjà de comunicació difongui imatges d'una qualitat tan baixa? I no parlo principalment d'una pèssima qualitat tècnica (que pot ser discutida i acceptada si així es planifica) sinó de la manca de contingut fotoperiodístic d'una imatge. ¿Fins a quin punt el Fotoperiodisme Yfrog acabarà per dominar, a part dels twitts i la web, la premsa impresa? Fontcuberta avisava fa uns dies que els fotoperiodistes de Hong Kong estaven "morts" i que eren els repartidors de pizza qui documentaven les notícies. Avui al matí no calia anar a Hong Kong, només acostar-se al Parc de la Ciutadella per veure que el fotoperiodista català potser encara no està "mort", però està en "coma".

_

© Albert Carreras & Lourdes Rué, 2017. Amb la tecnologia de Blogger.