ANSEL ADAMS: "AT THE WATER'S EDGE" (PEM)

Abans de visitar l'International Center of Photography hem tingut la possibilitat de veure l'exposició At the Water's Edge, d'Ansel Adams, que es troba fins a l'octubre al Peabody Essex Museum de Salem.

Després de les joies de Weston, en una més mesurada exposició al MFA de Boston, no ens esperàvem el desplagament qualitatiu al Peabody. L'exposició és un àmpli recull retrospectiu de la fotografia paisatgística d'Adams amb l'aigua com a nexe, els seus diferents estats i la manera com Adams, des dels primers treballs als anys 20, va desenvolupar-ne el seu tractament.

Qui hagi fotografiat l'aigua sap que és un dels millors subjectes on l'acció del fotògraf pot penetrar constructivament i amb més força en el resultat de la imatge, i que mai és fàcil resoldre les situacions i aconseguir els resultats desitjats. Adams, que dominava pedagògicament la tècnica fotogràfica, va ser precurssor en el fet de focalitzar l'aigua al centre del paisatge, utilitzant totes les seves possibiliats: el moviment, el reflex, el contrallum, el seu tractament volumètric... tot en composcions perfectes, enquadraments en molts casos dramàtics i en d'altres profundament serens, molts cops amb fotografies realitzades des de les mateixes posicions. Una lliçó de capacitat constructiva.

A l'exposició en destaquen les imatges dels Parcs Nacionals de Yosemite i Yellowstone, i també les fotografies de les costes de Nova Anglaterra, totes realitzades durant anys, estiu, hivern, amb l'aigua present en totes les seves formes, pluja, boira, gel, neu, marees, estanys, onades, patrons d'erosió...

A nivell de presentació: impecable, com ens tenen acostumats ja aquí. Còpies d'època, originals signats i d'altres còpies realitzades prèviament per ocasions especials, supervisades per l'autor, com les tres fotografies d'immens format (uns 3,5 x 2 metres) que encapçalen l'última sala de la mostra. Una exposició de 10 sobre 10.

The Tetons and the Snake River, ©  Ansel Adams, 1942

_

© Albert Carreras & Lourdes Rué, 2017. Amb la tecnologia de Blogger.