RESTAURACIÓ FORMAL DE LA CYDONIA

La Cydonia va arribar al MVR en un bon estat de conservació, presentava els símptomes habituals d'anys d'ús, però en general podríem afirmar que no havia estat mal emmagatzemada. Tenia deficiències de conservació en les parts de fusta i algunes traces d'òxid a les part metàl·liques. El major dany era que el vidre d'enfoc posterior estava trencat, i el major problema era que l'òptica original de la càmera s'havia perdut, un element d'altra banda imprescindible.

La Cydonia abans de la restauració formal, taller d'ASPROS, Sudanell 2012.
Foto © ASPROS.

La Cydonia abans de la restauració formal, taller d'ASPROS, Sudanell 2012.
Foto © ASPROS.

La Cydonia abans de la restauració formal, taller d'ASPROS, Sudanell 2012.
Foto © ASPROS.

La Cydonia durant el procés de la restauració formal.
Taller d'ASPROS, Sudanell 2012.  Foto © ASPROS.

La restauració formal, o sigui aquella que tracta la peça com si fos un moble rehabilitant les diferents parts separades per materials (en fusta, vidre, cuir, ferro i llautó), es va encarregar a l'empresa social ASPROS de Sudanell on un equip de 6 persones liderades per Jordi Florensa va netejar, desoxidar i polir les diferents parts de la càmera. Les parts de fusta es van netejar i van rebre un tractament anticorcs i fongs, finalment es van encerar respectant el color original de la fusta, molt similar al del codonyat, el qual ens va animar a batejar la càmera amb el nom propi de Cydonia, extret del nom científic del codonyer.

Al taller d'ASPROS la càmera va ser desmuntada completament, incloent la secció modificada: un tambor amb llum elèctrica que es va utilitzar com a projector per a reproducció d'impremta anys després de que la càmera deixés de fer el seu ús fotogràfic inicial. Aquesta secció no ens serveix per a fer fotografies però com a peça del museu es va decidir restaurar-la igualment i guardar-la per separat.

També es van tractar totes les altres parts de la càmera des de la taula de suport, les guies i rails (desoxidant-los i engreixant-los) i els diferents elements posteriors de la càmera entre les quals la cortina de fusta del xassís posterior que era un dels reptes més importants ja que és un element articulat molt delicat.

El que hem resumit en quatre paràgrafs és una immensa càrrega de treball realitzada a la perfecció per l'equip d'ASPROS, el qual hem de felicitar per convertir el trasto brut que ens va arribar en aquesta meravella:

La Cydonia després de la restauració Formal. © Albert Carreras, 2013




Arribats aquí tenim un excel·lent punt de partida, un moble exquisidament restaurat i estable. Aquí és on ens comença la feina als d'Ullcluc. La segona fase l'hem denominat restauració tècnica, o sigui aquell seguit de reparacions menors conjuntament amb la reposició dels elements imprescindibles perquè la càmera pugui tornar a fer fotografies.

_

© Albert Carreras & Lourdes Rué, 2017. Amb la tecnologia de Blogger.