WESTON, NUS I CERT AROMA ANDALÚS

Que una de les nissagues més reconegudes de la història de la fotografia exposi a la Conca de Barberà no hauria de passar desapercebut. Kim Weston, nét d'Edward Weston exposa juntament amb 9 autors més a la sala gran del MVR on, fins a finals de juny, es pot veure l'exposició col·lectiva internacional Sota un cel andalús.

Un viatge que seguia l'estela realitzada per Washington Irving al segle XIX descrita als Tales of the Alhambra, i que es va convertir en el leitmotiv cap l'exploració del nu femení emmarcat en l'atmosfera del sud d'Espanya. Una aproximació dirigida per Kim Weston i Miguel Soler-Roig i seguida pels fotògrafs Juan Mas-Bagá, Cristina Iturrioz, Fran Martí, Paul Jones, Mille Kalsmose-Hjelmborg, Friedrich Saller, Michou von Beschwitz i Philip Young.

Les obres de Weston realitzades en analògic, que obren l'exposició, són d'una excel·lència d'enquadraments envejable. El tractament de selecció fotogràfica i de discriminació crítica de l'ull en la disputa del subjecte davant el paisatge ens explica perquè Weston és un dels cognoms claus de la història de la fotografia. En destaca l'obra Nude on bed per tenir aquell alè de clàssic de la fotografia, un doctorat d'harmonia visual, una d'aquelles fotografies on l'ull no sap per on sortir-ne.

Nude on bed, © Kim Weston, 2014

 Nude by pool, © Kim Weston, 2014


De la selecció d'obres i autors que segueix a Weston cal ressaltar-ne quatre noms més. L'obra de Juan Mas-Bagá és l'única en color. "No concebo Andalusia sense el color" va comentar-me el mateix autor. I així és en la seva proposta. En destacaria el mimetisme de la pell amb l'arquitectura que envolta la nuesa. L'obra Tío Pepe és memorable, delicada i de composició clàssica amb un contrapposto de manual, una obra construïda meticulosament que emet aquell aroma andalús que tot i fregar el tòpic resulta elegant.

El bloc signat per Friedrich Saller també cal destacar-lo. De les cinc fotografies de l'alemany aposto per les centrals, les úniques tres fotografies de l'exposició on el posat de la nuesa és més natural. Deixa entreveure una dona més propera, allunyada del tic de model, unes imatges un pèl més modernes, d'arriscada composició, però molt efectives. 

Per la seva banda, Soler Roig presenta set fotografies amb dos tríptics perfectament travats, les fotografies més elegants de l'exposició sens dubte, precedides per les de Fran Martí, les úniques que desconnecten el subjecte amb el paisatge de forma molt efectiva, recloent els espais de composició, replegant-se elles mateixes tot segmentant els cossos, que treballen amb les ombres centímetre a centímetre.

De tota l'experiència em va agradar la crítica del mateix Weston hores abans d'inaugurar l'exposició, una mena de masterclass espontània, comentant com bon professor els treballs del grup. Amb aquell tarannà proper tan americà entreveia els perfils de les obres dels diferents fotògrafs, satisfet per la feina i explicant tot de detalls de l'experiència.

Cal que us deixeu caure pel museu a l'Espluga per veure les més de 40 obres que conformen l'exposició.

Kim Weston amb les obres de Fran Martí, © Albert Carreras, 2015


Tío Pepe, © Juan Mas-Bagá, 2014


Selecció de Mas-Bagá, © Albert Carreras, 2015

Tríptic de Soler-Roig, © Albert Carreras, 2015

Stairway in the Wind, © Friedrich Saller, 2014

_

© Albert Carreras & Lourdes Rué, 2017. Amb la tecnologia de Blogger.